Omnichannel strategie: welke keuzes maakt u?

Het gebruik van online verkoopmiddelen heeft een enorme toevlucht genomen. Als ondernemer bent u genoodzaakt om een visie te formuleren over uw inzet van online mediakanalen. Welke kanalen gebruikt u wel en welke kanalen gebruikt u juist bewust niet om uw producten te verkopen.

Wij zien dat veel bedrijven al meerdere kanalen inzetten voor online verkoop. De belangrijkste verkoopkanalen en hun publiek op een rijtje:

  1. Een website of een webshop. Uw eigen online verkoopkanaal. Met (PIM-)software als LogicTrade kunt u snel en eenvoudig uw producten beheren voor zowel uw online verkoopkanaal als voor uw winkel.

  2. Social media. Wek interesse bij klanten, toon uw expertise, maak uw klanten nieuwsgierig.
    Begin met het kiezen van de juiste kanalen om uw doelgroep te bereiken.
    - Instagram: trekt een jonger publiek
    - Facebook: vooral de 30+ generatie
    - LinkedIn: is voor zakelijke netwerken
    Zorg ervoor dat u zowel offline als online dezelfde sfeer laat zien. Zo worden de kanalen een versterking van elkaar en bouwt u aan een heel eigen omnichannel strategie.

  3. Verkoop via bestaande verkoopkanalen als Bol.com, Marktplaats of Amazon. Deze marketplaces hebben een grote doelgroep waar u gebruik van kunt maken door uw producten op deze marketplaces te plaatsen.

logos-samen.png

Verkoopstrategie per verkoopkanaal

Hierboven noemden we 3 belangrijke online verkoopkanalen ter versterking van uw winkel. We gaan hier wat verder op in om een volgende stap te zetten in een omnichannel strategie.

  1. Website/webshop. Veel ondernemers kiezen ervoor om in deze tijd een webshop op te zetten. Belangrijk is dat u zich bezighoudt met de vraag: wat is mijn toegevoegde waarde bij de verkoop via een webshop? Als eigenaar van een fysieke winkel heeft u een grote klantenkring. Zij zijn niet voor niets al klant. Wilt u uw webshop vooral gebruiken om klanten naar uw winkel te trekken? Of ziet u uw webshop als extra verkoopkanaal? Dit is een wezenlijke keuze die een heel andere aanpak vraagt.

  2. Social media. De kracht van social media is de interactie met de klant. Hier kunt u laten zien over welke expertise u beschikt. Toon uw productkennis, want die is groot! U kweekt op die manier vertrouwen bij uw (potentiële) klanten.

    Instagram en Facebook:
    Deze kanalen zijn zeer visueel. Er zijn diverse manieren van plaatsen, dit vraagt van tevoren een goede planning. Een valkuil is om enthousiast te beginnen, waarna dit na enkele weken weer verflauwt. Kies daarom vooral een regelmaat die is vol te houden. Een voordeel van social media is het gemak waarmee een actie opgezet kan worden. (‘like en deel’-acties, tag vrienden onder dit bericht, kortingscode voor webshop). Deze acties vergroten eenvoudig het bereik.
    Social media kan ook gebruikt worden als een verlengstuk van uw website/webshop. Dit kan bijvoorbeeld met de dienst Shopping. Deze dienst is zowel bij Instagram als Facebook in te stellen. Hiermee is product tagging mogelijk. De gebruiker kan direct doorklikken naar het product in de webshop. Ook is het mogelijk dat de gebruiker het product opslaat om nog even over de potentiële aankoop na te kunnen denken.

    LinkedIn:

    Op LinkedIn bevindt zich een heel ander publiek dan op Instagram of Facebook. Dit is een zakelijk netwerk, waarbij het vooral geschikt is om te laten zien wat uw bedrijf aan zakelijke klanten te bieden heeft.

  3. Bol.com, Marktplaats en/of Amazon. Deze marketplaces zijn niet voor alle producten even geschikt. Realiseer u dat producten van bekende merken op heel veel plekken online al worden aangeboden. Zorg vooral dat u op deze kanalen unieke producten aanbiedt.

Omnichannel strategie met LT Spring

PIM software als hart van uw bedrijf
LT Spring is PIM software waarmee u eenvoudig werkt aan uw offline en online strategie. Vanuit één centrale artikeldatabase worden alle kanalen die u inzet (webshop, online kanalen, nieuwsbrieven, prijskaarten, folders, e.d.) aangestuurd. Dit voorkomt dubbel werk én geeft u een eenduidige uitstraling op al uw verkoopkanalen. U bent zichtbaar en herkenbaar.

De kracht van LT Spring
De omnichannel software van LogicTrade is sterk in configurabele producten. De verschillende uitvoeringen met bijbehorende prijzen en afbeeldingen worden op alle beschikbare kanalen gepubliceerd. Uw klanten kunnen zich zo perfect oriënteren op hun aankoop, ze stellen het product samen naar hun wensen.

trendhopper.jpg
casba.jpg
euretco.jpg

    Zij gingen u al voor
    Onze klant Euretco bevindt zich in de branches wonen, mode, sport, doe-het-zelf en boeken. Voor de woonbranche hebben zij meerdere websites opgezet, bijv. www.altijdgoedslapen.nl. De productdata die op deze website wordt getoond wordt beheerd in LT Spring. Deze productdata is daarnaast ook voor de fysieke winkels beschikbaar.

    VME Nederland is een retailservice-organisatie die onafhankelijke meubel- en keukenondernemers vertegenwoordigt. Ook zij hebben meerdere online verkoopkanalen draaien op de PIM software van LogicTrade, bijv. www.trendhopper.nl en www.budgethomestore.nl. Daarnaast gebruiken de fysieke winkels deze productdata voor het maken van hun offertes en orders. Hiermee wordt een heel mooie en eenduidige uitstraling gecreëerd.

    ​CASBA Wonen & Slapen is een multibrandstore waar woonmerken onder één dak te vinden zijn. Al deze woonmerken worden ook aangeboden vanuit LT Spring op www.casba.nl. De klant kan hier online zelf zijn configuratie samenstellen. Om zo zowel online als offline een compleet beeld van de producten te geven.

    Eijerkamp is een grote woonwinkel gevestigd in Zutphen en Veenendaal. Zij hebben grote bekendheid verworven door hun samenwerking met het succesvolle televisieprogramma VT-Wonen.
    Voor de webshop www.eijerkamp.nl is gekozen voor een strategie waarbij ook een stuk beleving gedeeld wordt. Onder het kopje “Eijerkamp vertelt over” staat per item een persoonlijk stukje tekst.

    Meer weten over LT Spring?

    Wij vertellen u graag meer over de voordelen die LT Spring voor uw bedrijf kan betekenen. Neem vrijblijvend contact op via mail info@logictrade.nl of bel ons 088 – 2400 100.

    Terug
    LogicTrade
    Bezoek: Weth. Buitenhuisstraat 2B
    7951 SM Staphorst
    Nederland
    Bel: 088 - 240 01 80
    Mail: info@logictrade.nl
    Volg ons:
    • Enorme tijdswinst
    • Minimale foutmarge
    • 100% papierloos
    • Hogere verkoopomzet
    download teamviewer facebook linkedin twitter