Offerte aanmaken
Maak op 2 manieren een offerte aan: vanuit relatie of in verkoopscherm.
Voordat u begint
Een offerte kan aangemaakt worden vanuit het Relatiescherm of vanuit het Offertescherm. Bedenk voordat u begint welke optie u kiest. Start u in het relatiescherm, dan kunt u eerst de klant aanmaken. Bestaat de klant al, dan kunt u ook starten vanuit het Offertescherm.
Uitvoering
Op 2 manieren kan een offerte worden gemaakt: 1. Vanuit een relatie; en 2. Vanuit Verkoop -> Offerte.
Optie 1: Vanuit een relatie
- Zoek in het relatiescherm of een klant al bestaat. Zo niet, maak dan een nieuwe klant aan.
- Vul alle gegevens van de nieuwe klant in en kies voor Opslaan + Offerte.
- Het scherm Offerte opent zich nu. U kunt de voor ingevulde gegevens checken (status, verkoper, klantgegevens en aflevergegevens). Klopt dit dan kiest u Toepassen.
Kies altijd Toepassen in stap 3. Dan wordt de offerte daadwerkelijk opgeslagen. Doet u dit niet, dan kunt u in het tabblad Offerteregels geen artikelen toevoegen.
- Het tabblad Offerteregels in de Offerte opent zich. Middels het groene plusje linksboven kunt u offerteregels toevoegen.
- U komt in het scherm Verkoopregel toevoegen. Hier kunt u op verschillende manieren zoeken naar een artikel: filteren op artikelgroep, leverancier of merk. En/of zoeken op artikelnummer of omschrijving. Heeft u het correcte artikel gevonden, dan kiest u Toevoegen of u dubbelklikt op de artikelregel.
- U ziet nu de artikelkaart van het artikel dat u wilt toevoegen in de offerte. U kunt nu de eventueel de prijzen aanpassen, een opmerking toevoegen of aangeven bij welke leverancier u dit artikel wilt bestellen.
- Kies voor Opslaan. U komt nu terug in het scherm om een artikel te zoeken. Wilt u nog een artikel toevoegen? Dan kunt u het volgende artikel zoeken. Wilt u geen artikelen meer toevoegen? Dan kiest u Sluiten.
- U komt nu terug in het overzicht van Offerteregels waarin de artikelen staan toegevoegd die u heeft geselecteerd.
Optie 2: Vanuit Verkoop: Offerte
Maak alleen van optie 2 gebruik wanneer u zeker weet dat de klant al bestaat. Is de klant nieuw? Volg dan optie 1.
- Ga naar het menu-item Verkoop -> Offerte.
- Kies het groene plusje linksboven.
- Het scherm Offerte opent zich. Hier checkt u of de status, verkoper en de aflevergegevens goed staan. En u vult de klantgegevens in bij het kopje Relatiegegevens.
- Daarna kiest u voor Toepassen.
- U kunt nu verdergaan in stap 4 in het hierboven beschreven proces in Optie 1.
Resultaat
U heeft nu een offerte aangemaakt in de back-office van LogicTrade. Wilt u de offerte versturen aan uw klant, kijk dan op de pagina Offerte versturen.